Wereld Veganisme Dag 2021!
Veganisme!?
Wat denk jij bij het woord ‘veganisme’? Roept dat onverschilligheid, een schrikreactie of meer iets van ‘oh nee niet weer’ in je op? Wij merken dat er best een stigma is op veganisme en hopen je wat nieuwsgieriger, flexibeler en zorgzamer te maken….
Vriendelijk voor alle wezens
Vegan kan een label zijn dat mensen verdeelt. Terwijl vegan voor ons staat voor ethiek, compassie en vrijheid. Het is geen dieet, het is geen ideologie en het is geen exclusieve club. Het is een levensstijl die gebaseerd is op het simpele principe van ‘geen kwaad doen’ en ‘vriendelijkheid voor alle levende wezens’.
Graag nodigen we je uit vandaag even met ons mee te reizen. Wij zijn ervan overtuigd dat we allemaal steeds meer de kant van vegan op gaan. We groeien op als soort en beseffen dat het doden en gebruiken van dieren voor menselijke consumptie geen zin meer heeft. Veranderen is echter niet altijd gemakkelijk. Vooral als we zijn geïndoctrineerd om te geloven dat het consumeren van dierlijke producten normaal en gezond is. Een paar minder leuke feiten van de consumptie van dieren laat zien dat één steak 3.400 liter water nodig heeft om te produceren. Dat is vier jaar drinkwater voor de gemiddelde persoon.
In een tijd waarin mensen over de hele wereld accepteren dat dieren met vriendelijkheid en mededogen moeten worden behandeld, werkt de voedingsindustrie er hard aan om te verbergen wat wij als consumenten niet willen horen, zien of doen. Varkens, koeien en kippen voelen en lijden net als katten, honden en mensen. Dierenboerderijen behandelen deze dieren echter als machines om vlees, melk en eieren te produceren. Dit veroorzaakt veel leed bij deze dieren. Wist je dat er elk jaar meer dan 70 miljard landdieren worden gedood voor menselijke consumptie alleen? Dat is het equivalent van het bijna elke maand doden van de hele menselijke bevolking.
Een betere aarde doorgeven
Maar dit zijn helemaal geen leuke dingen om te weten. En het is heel natuurlijk dat ons brein zoekt naar dingen die leuk zijn. Want dat is veilig. Hoe houd je het dan wel leuk? Waar zit de lol in vegan? Als je het aandurft open te staan voor deze waarheid dan helpen de waarden ‘nieuwsgierigheid’, ‘flexibiliteit’ en ‘zorgzaamheid’ je om meer open te staan voor veganisme. En dan kan het een prachtige reis worden met als bestemming: een betere aarde doorgeven.
Neem bijvoorbeeld de waarde ‘zorgzaam’: als je ontdekt hoezeer je dagelijkse keuzes impact hebben op jezelf en de wereld, kun je alles: elke gedachte, elk woord en elke actie door een lens van “geen kwaad willen doen” filteren. En als gevolg daarvan kun je nog medelevender en vrediger worden. Denk aan het beroemde citaat van Ghandi: “Geluk is wanneer wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn.” Misschien geeft de zorgzaamheid je nog wel meer een compleet gevoel, omdat je bijdraagt aan iets dat veel groter is dan jijzelf. Daarom willen we je vandaag extra inspireren om mee te gaan op het veganistische pad, zonder druk of angst en te ervaren hoe je je daarbij voelt.
Groeiende belangstelling
Het goede nieuws is dat we een groeiende belangstelling voor de veganistische beweging zien. Iedereen, van topdokters tot beroemdheden als Leonardo DiCaprio en Beyoncé, bedrijven als Tesla en Google, beroemde chef-koks als Jamie Oliver en Wolfgang Puck, atleten van wereldklasse zoals Serena en Venus Williams en rijke investeerders zoals Bill Gates en Richard Branson steunen de veganistische beweging. Dankzij de kracht van internet wordt de wereld steeds transparanter. En dit maakt het zoveel moeilijker om te negeren wat er in een steak of een leren bank gaat. En voedsel- en vleesschandalen komen in een angstaanjagend tempo in het nieuws. Zoals Paul McCartney terecht opmerkte: “Als slachthuizen glazen wanden hadden, zouden we allemaal vegetariër zijn.”
Volgens onderzoek van Wageningen Economic Research, liep het percentage mensen dat zich in Nederland flexitariër noemt, op van 14% in 2011 naar 43% in 2019. En een groeiend aantal 55-plussers wordt veganist om gezondheids- en dierenwelzijnsredenen. Als gevolg hiervan onderzoeken grote bedrijven veganistische alternatieven, omdat ze zien welke kant de markt opgaat.
Verandering
Er verandert tegenwoordig veel in de wereld; oude systemen brokkelen af. We zien een paradigmaverschuiving in wat we als normaal beschouwen. En om deze verschuiving te vergemakkelijken, hebben we nieuwe technologieën en innovatief ondernemerschap nodig. En we moeten ook onze dagelijkse gewoonten veranderen. Nu is het onze hartenwens om deze verschuiving te versnellen. Voor een doel dat veel groter is dan onszelf. Het gaat erom zo effectief mogelijk te zijn in het maken van een verschil in de wereld. Waarin vooruitgang belangrijker is dan perfectie. Want ieder van ons kan maar zoveel, maar samen kunnen we veel. Met ons voorbeeld kunnen we anderen beïnvloeden om actie te ondernemen en een enorm rimpeleffect creëren. Ik wil dat je begrijpt en beseft dat wij als consumenten een zeer krachtige stem hebben. Door bewust te zijn van marketingpraktijken en bewust te kiezen waar ons geld naartoe gaat, hebben we een grote impact op onze eigen gezondheid en de gezondheid van onze planeet. Bij elke aankoop kunnen we ethische en gepassioneerde ondernemers ondersteunen die dierproefvrije producten aanbieden, en dit wordt elke dag gemakkelijker omdat veganistische producten van hoge kwaliteit in hoog tempo op de markt komen. Onze portemonnee is de sleutel om menselijk en dierlijk lijden aanzienlijk te verminderen.
Ik geloof dat veganisme met één keuze tegelijk, zal uitgroeien van een kleine minderheid tot mainstream. Het wordt het nieuwe normaal. Het enige dat we nodig hebben, is een omslagpunt bereiken. En elke keuze en elke actie, groot of klein, maakt wel degelijk een verschil. Een gezondere en vriendelijkere toekomst begint op dit moment. En ik heb er vertrouwen in dat je niet bang zult zijn om te doen wat goed voelt. Daarom nodig ik je uit om met mij mee te gaan en deze reis te beginnen op een manier die past bij je huidige levensstijl. Doe je onderzoek. Veel plezier. Ervaar hoe je je daarbij voelt. En vergeet niet om nieuwsgierig, flexibel en zorgzaam te zijn, vredig in de wetenschap dat de toekomst veganistisch zal zijn.
Astrid van Santen, founder Natulatte